Το άγχος των εξετάσεων και η συμβολή των γονέων – Στελίνα Αντουλινάκη, Ψυχολόγος
Η περιόδος των Πανελληνίων πλησιάζει και καθώς περνούν οι μέρες το άγχος κατακλίζει όλο και περισσότερους μαθητές. Αναμφίβολα, πρόκειται για μια δύσκολη περίοδο της σχολικής ζωής καθώς μέσα σε λίγες μέρες κρίνεται η μελλοντική πορεία του εφήβου και η εισαγωγή του στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, γεγονός που του προκαλεί ψυχολογική αναστάτωση.
Ο ίδιος αγχώνεται για την επίτευξη των στόχων του, ενώ παράλληλα φοβάται την αντίδραση και την απογοήτευση που θα νιώσει ο γόνεας του σε περίπτωση ενδεχόμενης αποτυχίας. Δεν είναι λίγες οι φορές που το άγχος εκτονώνεται σε καβγάδες ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας, καθώς φαίνεται πως όλοι βιώνουν τη συναισθηματική φόρτιση και όχι μόνο αυτός που δίνει Πανελλήνιες.
Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς προκειμένου να κρατήσουν τις ισορροπίες:
1)Να μη συγκρίνουν το παιδί τους με άλλα παιδιά, αδέρφια, ξαδέρφια, συμμαθητές. Φράσεις όπως «Ο Βαγγέλης, ο ξάδερφος σου πέρσυ πέρασε πρώτος στη Νομική, να δω τώρα τι θα κάνεις εσύ», «Η Ελένη θα περάσει σίγουρα εκεί που θέλει», ή παρόμοιες συγκρίσεις θα πρέπει να αποφεύγονται. Είναι γνωστό πως κάτι τέτοιο δημιουργεί έντονο άγχος και πολλές φορές θυμό, ενώ μειώνεται σε μεγάλο βαθμό και η αυτοεκτίμηση του εφήβου.
2)Να μην κάνουν υποδείξεις και διορθώσεις με παρεμβατικό ή αυστηρό τρόπο. Το να ρωτάνε για παράδειγμα το παιδί τους συνέχεια πότε θα διαβάσει ή γιατί δεν διαβάζει και είναι ενεργό στα social media δε θα οδηγήσει όπως λανθασμένα πιστεύουν σε συμμόρφωση του, αλλά θα δημιουργήσει περαιτέρω πίεση. Οι έφηβοι γνωρίζουν πολύ καλά το πρόγραμμά τους και ξέρουν πότε πρέπει να διαβάσουν. Το συχνό κήρυγμα και η επιθετική στάση των γονέων δημιουργεί περισσότερο άγχος.
3)Οι μη ρεαλιστικές απαιτήσεις των γονέων για τα παιδιά τους δε βοηθούν. Καλό θα είναι να αποφεύγονται προτάσεις όπως «Πρέπει οπωσδήποτε να γράψεις τέλεια ή να βάλεις τα δυνατά σου». Κάποιοι γονείς τις χρησιμοποιούν για να ταρακουνήσουν ή να ενεργοποιήσουν το παιδί τους ώστε να αποδώσει περισσότερο αλλά αυτό δε φαίνεται να έχει αποτέλεσμα, αντιθέτως κάνει το παιδί να δυσφορεί και να φοβάται στην περίπτωση που δεν πετύχει το στόχο του.
4)Να μη χρησιμοποιούν συγκεκριμένες φράσεις όπως: «Μην ανησυχείς». Κάθε άνθρωπος, πόσο μάλλον ο έφηβος δε γίνεται να μην ανησυχεί όταν αξιολογείται για κάτι. Είναι προτιμότερο να πουν «Σε καταλαβαίνω που ανησυχείς. Είμαι σίγουρος/η πως θα κάνεις ότι καλύτερο μπορείς» Χρειάζεται να δείξουν πως κατανοούν αυτό το μεταβατικό στάδιο που διανύει και να τον κάνουν να νιώσει ασφάλεια.
Το άγχος των εξετάσεων σίγουρα υπάρχει. Για κάποιους εφήβους μπορεί να είναι λειτουργικό με αποτέλεσμα να ανταποκρίνονται με επιτυχία, ενώ για άλλους δυσλειτουρικό. Ωστόσο, στην τελευταία περίπτωση, ο εξεταζόμενος είναι εφικτό να το διαχειριστεί, αλλά με τον κατάλληλο τρόπο. Οι γονείς παίζουν καθοριστικό ρόλο σε αυτό και οφείλουν να αναγνωρίζουν την προσπάθειά του και να τον υποστηρίζουν !!!
https://youtu.be/FaG1VsubERA
*Facebook: Στελίνα Αντουλινάκη – Ψυχολόγος
*YouTube: Στελίνα Αντουλινάκη
Αν το άγχος επηρεάζει τη καθημερινότητά σας, δείτε το παρακάτω βίντεο με συμβουλές για το πως μπορείτε να το αντιμετωπίσετε ώστε να γίνει πιο λειτουργική.