Σουρωτήρι τα προσωπικά δεδομένα – Ευάλωτα τα ξενοδοχεία
Φαίνεται ότι στην εποχή της Πληροφορίας και του Διαδικτύου, η προστασία των προσωπικών δεδομένων παραμένει εν τέλει ζητούμενο. Η θεσμική θωράκιση είτε δεν εφαρμόζεται είτε δεν επαρκεί. Την αναμφισβήτητη αυτή πραγματικότητα ήρθε να μας αποκαλύψει η κλοπή των προσωπικών δεδομένων 500 εκατομμυρίων πελατών του ξενοδοχειακού κολοσσού Marriott International.
Χάκερ κατόρθωσαν να διεισδύσουν παράνομα στο σύστημα κρατήσεων του Starwood Hotels and Resorts Worldwide, υποκλέπτοντας ονόματα πελατών, διευθύνσεις, αριθμούς τηλεφώνου, διαβατηρίων, e-mails, ακόμη και στοιχεία πιστωτικών καρτών.
Η “καμπάνα” που χτύπησε μετά την αποκάλυψη αυτή αποδεικνύει πόσο ευάλωτοι είμαστε όλοι στις κυβερνοεπιθέσεις. Η ιδιωτικότητά μας όχι μόνο δεν προστατεύεται, αλλά γίνεται έρμαιο στα χέρια του κάθε επιτήδειου, o οποίος μαθαίνει λεπτομέρειες για όλες τις πλευρές της ζωής μας, ακόμη και τις πιο προσωπικές. Και ταυτόχρονα μπορεί να αποκτήσει δυνατότητα πρόσβασης σε κωδικούς που χρησιμοποιούμε για τις οικονομικές συναλλαγές μας.
Μολονότι ο κίνδυνος λεηλασίας των προσωπικών μας δεδομένων είναι υπαρκτός, εντούτοις δεν υπάρχει η αναγκαία ευαισθητοποίηση. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι το πρωτοφανές κρούσμα που σημειώθηκε στον Όμιλο Marriott θα καταστεί η απαρχή για την αφύπνιση όλων μας για να προστατεύσουμε την ιδιωτική μας σφαίρα.
Ήδη αρχίζουν να αναπτύσσονται αξιόλογες πρωτοβουλίες, όπως αυτή της Ένωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου Κρήτης. Τα αντανακλαστικά των ξενοδόχων αποδείχθηκαν ευαίσθητα και γρήγορα, προσκαλώντας στη Γενική τους Συνέλευση που πραγματοποιήθηκε πριν από λίγες μέρες στην Αμμουδάρα, την «ΑΡΓΥΡΙΑΔΗΣ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ» και συγκεκριμένα τον δικηγόρο κύριο Αργύρη Αργυριάδη και τους συνεργάτες του κυρία Μαρία Πλουμή και κυρία Αλεξάνδρα Τσελίδη, προκειμένου να συζητήσουν το φλέγον ζήτημα.
Άλλωστε, ο ξενοδοχειακός κλάδος θεωρείται από τους πιο ευάλωτους σε απειλές δεδομένων, διότι κατά τις κρατήσεις τα ξενοδοχεία επεξεργάζονται καθημερινά μεγάλο όγκο προσωπικών δεδομένων.
Ωστόσο, σήμερα μέσω των ρυθμίσεων που επιβάλλει ο Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων (GDPR), προωθείται με έμμεσο τρόπο η προστασία της ιδιωτικότητας των πελατών, καθώς απαιτείται πλέον η συγκατάθεσή τους για την κράτηση των στοιχείων τους.
Όπως δήλωσε ο κ. Αργυριάδης, «Οι ξενοδοχειακές μονάδες οφείλουν όχι μόνο να συμμορφώνονται διαρκώς με τον GDPR, αλλά και να είναι σε θέση να αποδείξουν την εν λόγω συμμόρφωση. Για το λόγο αυτό θα πρέπει να εξετάσουν από νομικής απόψεως όλες τις ενεργές αλλά και τις μελλοντικές συμβάσεις τόσο με το προσωπικό όσο και με εξωτερικούς συνεργάτες. Ιδιαίτερα σημαντική είναι και η εκπαίδευση των εργαζομένων. Τα ξενοδοχεία για να διατηρήσουν και να αυξήσουν το πελατολόγιό τους, θα πρέπει να επενδύσουν σε νομικές αλλά και τεχνολογικές λύσεις και εξατομικευμένες υπηρεσίες, έτσι ώστε να τηρούν με ορθό τρόπο τον Κανονισμό GDPR, αποφεύγοντας πρόστιμα και πτώση εργασιών, φροντίζοντας παράλληλα την ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων των πελατών τους».
Η αλήθεια βέβαια είναι πως τα ξενοδοχεία φοβούνται για τυχόν αποθάρρυνση των πελατών τους μέσω της αυστηρής τήρησης του Κανονισμού GDPR. Αλλά και για επιπτώσεις που αυτός θα έχει στην προσπάθειά τους να προσεγγίσουν πελάτες μέσω του Διαδικτύου και του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.