Λάκης Λαζόπουλος: Δεν υπάρχει πλέον υλικό για σάτιρα

Λάκης Λαζόπουλος: Δεν υπάρχει πλέον υλικό για σάτιρα

Γράφει ο Αιμίλιος Παττακός

Ο συμπαθής γελωτοποιος μες την επικαιρότητα έδωσε συνέντευξη , αναφέροντσς οτι πρέπει να στηρίξουμε την αριστερά και τους 35αρηδες, χωρίς όμως να κάνει καθόλου αυτοκριτική για την προπαγάνδα που στο παρελθόν έκανε υπέρ του ΣΥΡΙΖΑ .

Προπαγάνδα η οποία με μαεστρία και με καλυψη απο τη σάτιρα οδηγησε ενα μεγαλο αριθμό πολιτων προς μια πολιτική κατεύθυνση , που με τόσο φανατισμό υποστηρίζει.
Ας μιλήσουμε λίγο για το παρελθόν αυτού του Αριστοφανικου καλλιτεχνη ο οποίος με το καυστικό του χιούμορ , τις εξυπνες ατάκες , τη σατιρα μαζι με κοροϊδία , έκανε τον κόσμο να γελά αλλά και να προβληματιζεται.
Για πάρα πολλά χρόνια η εκπομπή Μικροι Μητσοι στο κανάλι Μέγκα των λεγόμενων απο τους ομοϊδεάτες του νταβατζηδων και βοθροκαναλο των διαπλεκομενων.
Η πολύχρονη παρουσία στο κανάλι μαζι με την επιτυχία και ο τρόπος που περνούσε στο κοινό , η δημιουργία χαρακτηριστικών τυπων βγαλμενων απο την καθημερινότητα και το γκελ που έκανε στη νεολαία , δημιουργησαν ένα καλλιτεχνη που εμπαινε μέσω της τηλεόρασης στο μέσο νοικοκυριό .
Αυτό τον έκανε πιο αναγνωρίσιμο και διεισδυτικό συγχρόνως με  έκφρασης πολιτικής άποψης.
Η επιτυχία αυτή δημιούργησε έναν διαφορετικό άνθρωπο με έπαρση , κομπασμό ,  εγωισμό , που αυτά τα καινούργια χαρακτηριστικά ηταν το διαβατήριο του για είσοδο στην υψηλή κοινωνία.
Βρέθηκε στα κότερα στη Μύκονο , στην ωραία και μεγάλη ζωή να συνεγελαζεται με αυτούς που στο παρελθόν κατήγγειλε , όπου τελικά είχε και μια προσωπική περιπέτεια.
Συγχρόνως με τις υψηλές γνωριμίες και την αναγνώριση του ταλέντου του ως διασκεδαστής προέκυψε η μεγάλη τηλεοπτική επιτυχία Αλ Τσαντίρι Νιους, στον τηλεοπτικό Άλφα  , η οποία έγινε η εβδομαδιαία συνήθεια των Ελλήνων.
Η εκπομπή ήταν σατιρικού περιεχομένου , αλλά με πολλά πολιτικά μυνήματα , πάντα με τον τρόπο που ο ηθοποιός έκρινε να παρουσιάζει .
Το χιούμορ καί τά αστεία που έκανε είχαν στόχο τη Μιμή Ντενίση , τον Κ. Πρέκα , την Έφη  Σαρρή  , την Ελένη Λουκά , τα αέρια του γέρου και τη μαϊμού.
Μετά διαμόρφωνε χαρακτήρες με τον τηλεβιβλιοπωλη Γεωργιάδη , τον Καραμανλή  σε ταβέρνες.
Οι προβολές από τη λαϊκή αγορά δήθεν λαϊκών τύπων που προκαλούσαν γέλιο , έλεγαν μια έξυπνη ατάκα , πάντα επιλεγμένοι και με συγκεκριμένη πολιτική σκέψη, οι οποίοι όμως χωρίς να προκαλούν υποψίες , την ίδια ώρα περνούσαν μυνήματα που ο δημιουργός της εκπομπής επιθυμούσε.
Πολλές συζητήσεις έχουν γίνει για τον τρόπο που ο Λαζόπουλος παρουσίαζε την εκπομπή του , περισσότερο όμως για τη μονομέρεια που έβλεπε τα πράγματα.
Η κριτική εστιαζόταν στην εκμετάλλευση της δύναμης που του έδινε το πολύ ισχυρό μέσο, η τηλεοπτική εικόνα ,  την οποία δύναμη τη χρησιμοποιούσε όπως αυτός επιθυμούσε.
Η τηλεόραση του παρείχε τεράστια εξουσία χωρίς αντίλογο από το επιλεγμένο θύμα που αυτός αποφασίζει να στοχεύσει.
Πολλές φορές έδινε την εντύπωση ότι είναι ένας εκτελεστής με πληρωμένο συμβόλαιο.
Οι επιθέσεις του ήταν τόσο επίμονες με πολλές επαναλήψεις , που ασυνείδητα ο τηλεθεατής γινόταν δέκτης της προπαγάνδας και των στοχευσεων του ηθοποιού.
Ένας πολίτης που μαζί με τις εικόνες , τα αστεία , τα υπονοούμενα , αθελά του γινόταν συνένοχος του διασυρμού   χαρακτήρων , έμμεσα με την αποδοχή των εκπομπών και των  μεγάλων τηλεθεασεων που έδιναν το δικαίωμα στην συνέχιση τους.
Με την υπογραφή των μνημονίων και την ανάδειξη αντιμνημονιακων μυνηματων , ο στρατευμένος στις ιδέες της Αριστεράς Λάκης , όχι μόνο ανέβηκε στο κύμα του αντιμνημονιου και της δήθεν αντίστασης, αλλά ο ίδιος με τον παρεμβατικό του λόγο διαμόρφωσε μια γενιά που παρακολουθούσε τα κελεύσματα του.
Ήταν τόσο μεγάλη η επιρροή και ο τρόπος που ο τηλεθεατής εισέπραττε τη σάτιρα , χωρίς ποτέ να μπορεί να αντιληφθεί τη στόχευση ούτε την κατεύθυνση.
Το πρόσωπο που δέχονταν την επίθεση είτε πολιτικός είτε κοινός άνθρωπος , έβλεπε να διασύρεται από χλευασμό , κοσμητικά επίθετα όντας ανίκανος να απαντήσει.
Η τηλεοπτική εικόνα είχε τη δύναμη να εκθέσει τον οποιοδήποτε , να φανεί γελοίος χωρίς καμία προστασία αφού άλλος είχε το μαχαίρι και το καρπούζι.
Μπορούσε να δημιουργεί τηλεοπτικούς χαρακτήρες, με επαναλαμβανόμενες φράσεις , με χαρακτηρισμούς ο καθένας γινόταν θύμα.
Οι πολιτικές παρεμβάσεις έδειχναν ότι ο ηθοποιός είχε και αλλο σκοπό , εκτός από το γέλιο.
Η διαφήμιση καθόλη την εβδομάδα των εκπομπών του δημιουργούσαν ανυπομονησία στους τηλεθεατές , οι οποίοι περίμεναν σαν μάνα εξ ουρανού την εκπομπή , αφού εν τω μεταξύ είχε δημιουργηθεί σχέση εξάρτησης.
Στην εκπομπή είχαμε διάφορες ενότητες με γέλιο , σάτιρας , πολιτικής παρέμβασης, περισυλλογής και αρκετή προπαγάνδα.
Από τη στιγμή που ο τηλεθεατής επέλεγε να παρακολουθήσει την εκπομπή γινόταν δέκτης πολλών μυνηματων τα οποία περνούσαν στο υποσυνείδητο.
Οι κατηγορίες , οι χλευασμοι , ο διασυρμός ανύποπτων προσώπων, οι κοροϊδίες ήταν κάτι που ο τηλεθεατής δεχόταν αδιαμαρτύρητα και με χειροκροτήματα και επιδοκιμασίες ταυτιζόταν  μαζί του.
Για τους πολιτικούς ήταν ακόμα πιο στοχευμένα σχόλια  , παρουσιαζοντας τους καλούς και τους κακούς .
Αυτούς που έφερναν την ελπίδα , οι άλλοι την καταστροφή.
Δεκαδες εκπομπών με την ίδια θεματολογία, λιγοτερη σατιρα ,πολυ συναίσθημα και περισσότερο προπαγάνδα , δημιουργούσαν οπαδούς και πρόβατα , τα οποία μπαίνοντας στη σειρά ακολουθούσαν τα κελεύσματα του κυρίου τους.
Οι εκφράσεις που χρησιμοποιούσε ήταν σκληρές και καταγγελτικες αλλά ένας αντικειμενικός παρατηρητής έβλεπε ότι δεν επρόκειτο για σάτιρα αλλά προσηλυτισμό.
Αυτά περίπου συνέβαιναν μέχρι που οι ελπίδα φέροντες , ομοϊδεάτες του κατέλαβαν την εξουσία.
Από τότε ο καλλιτέχνης υπέστη μετάλλαξη έγινε κυβερνητικός , σε βαθμό δουλικότητας.
Τους πρώτους μήνες  μετά τα πανηγύρια και στις εκπομπές του , με τους πάντα ελεγχόμενους θεατές , οι οποίοι εισέρχονταν με προσκλήσεις άρα και με ελεγχόμενο κοινό , όλοι ήταν χαρούμενοι και όλα καλώς καμωμένα.
Η μεγάλη όμως κωλοτουμπα των συντρόφων του με την υπογραφή του μνημονίου , έφεραν και το τέλος των εκπομπών του , δεν υφίστατο πλέον λόγος ύπαρξης, η αντίσταση τελείωσε.
Αυτοί με τις στρατιωτικές στολές , τα αναπηρικά καροτσια , αναλγητοι τοκογλύφοι , ήταν πλέον οι συνεργάτες των πολιτικών φίλων που με τόση παρρησία διαφήμιζε για την ακεραιότητα τους .
Εδώ θα κάνουμε λοιπόν ένα ερώτημα στον καλοπροαίρετο Αριστοφανικο καλλιτέχνη , ο οποίος ενώ στα παρελθόν εντόπιζε όλα τα ευτράπελα , τα κουσούρια των πολιτικών , τα κακώς κείμενα για τροφή στη σάτιρα που τόσο αγαπούσε, βλέπουμε τώρα ότι δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις για να κάνει ξανά πετυχημένες εκπομπές;
Η μήπως τα νοσοκομεία με τις κατσαρίδες παρέχουν υπηρεσίες υγείας ευρωπαϊκού επιπέδου , οι άνθρωποι δεν ψάχνουν στο τέλος της λαϊκής που τόσο αγαπούσε στα σκουπίδια , η ακόμα περισσότερο ο πολιτικός του μέντορας δεν έχει τίποτα το μεμπτό;
Ίσα ίσα ένας άνθρωπος που θέλει να υπηρετήσει την τέχνη , έχει πεδίο δόξης λαμπρό, να πάρει δηλαδή έμπνευση από χαρακτηριστικές φιγούρες και άξιους σχολιασμού , που υπάρχουν σε κάθε κυβέρνηση ,στη συγκεκριμένη ακόμα περισσότερο , που πάντα είναι αυτοί που δίνουν εύκολη τροφή στους σεναριογράφους.
Αυτή τη φορά όμως ο υπηρέτης της τέχνης δεν μπόρεσε να σατιρίσει τους φίλους του , καθώς δεν βρήκε αστοχίες και ψέμματα.
Ίσως επειδή θεωρεί ότι οι αριστεροί είναι ευαίσθητοι αλλά προπάντων αλάνθαστοι.
Ίσως γιατί και ο ίδιος είναι ένας υποκριτής χωρίς ντροπή και χωρίς αντρισμο να παραδεχτεί το λάθος του με τον υπερβολικό τρόπο που επέλεξε για να στηρίξει την ουτοπία.
Ο Λάκης αντιπροσωπεύει με τις ιδέες του και άλλους καλλιτέχνες στην Ελλάδα οι οποίοι πήραν τα κέρδη τους από το σύστημα που τώρα καταγγέλλουν , ενώ το υπερετησαν πιστά και τώρα παριστάνουν τους επαναστάτες.
Η κρίση τους και η όραση τους είναι επιλεκτική , όπως και οι ευαισθησίες τους, η τεχνη τους είναι στρατευμένη , που μόνο από αυτό το γεγονός χάνει την αξία της.
Γιατί το μόνο που φοβούνται αυτοί οι δήθεν πωλητές ελπίδας δεν είναι άλλο από τον απογοητευμένο λαό , μην τυχόν και ξυπνήσει από το λήθαργο του , τότε σίγουρα δεν μπορούν να κρυφτούν ούτε στα κότερα των φίλων τους .
Τζάμια-Κορνίζες-Είδη Σκίασης Γκοντές. Τηλ. 2811 21 71 81