Η χρονιά του ΒΟΑΚ: Κλείνουν οι διαγωνισμοί, έρχονται μπουλντόζες και έργα
Η χρονιά του ΒΟΑΚ με στόχο να κλείσουν οι διαγωνισμοί και να πάρουν το λόγο μπουλντόζες, έργα και εργοτάξια είναι η φετινή με την αισιόδοξη εκτίμηση ότι οι διαδικασίες θα τρέξουν γρήγορα. Το 2021 υπήρξε για το μεγαλύτερο νέο οδικό project της χώρας μια χρονιά που το έργο ωρίμασε. Οι δύο διαγωνισμοί που είχαν ξεκινήσει το 2018, έκαναν το μεγάλο βήμα και πέρασαν στην Β`φάση.
Παράλληλα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έγινε συστηματική προσπάθεια και ολοκληρώθηκαν οι μελέτες, κλείδωσε η χάραξη και το σημαντικότερο, εκπονήθηκαν οι περιβαλλοντικές μελέτες. Στο πρώτο και βασικότερο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Χανιά-Χερσόνησος, η περιβαλλοντική μελέτη λίγο πριν κλείσει το έτος, εγκρίθηκε από την Περιφέρεια Κρήτης, ανοίγοντας τον δρόμο για την τελική έγκριση από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Στο δεύτερο τμήμα από τη Χερσόνησο μέχρι την Νεάπολη η περιβαλλοντική μελέτη είχε εγκριθεί από το ΥΠΕΝ ήδη από τις 24 Νοεμβρίου.
Η κατασκευή αλά Ολυμπία Οδός
Ο νέος αυτοκινητόδρομος της Κρήτης είναι το μεγάλο στοίχημα για το υπουργείο Υποδομών καθώς αποτελεί ένα έργο ύψους περίπου 1,8 δισ. ευρώ και στόχος είναι να δημιουργηθεί ένας κλειστός οδικός άξονας από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο. Ο αυτοκινητόδρομος θα διαθέτει δύο λωρίδες και ΛΕΑ (Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης) ανά ρεύμα κυκλοφορίας και ανισόπεδους κόμβους σύνδεσης με τα σημαντικά αστικά κέντρα, λιμάνια, αεροδρόμια, βιομηχανικές περιοχές και τουριστικά θέρετρα.
Σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, ο ΒΟΑΚ θα διαθέτει 46 Ανισόπεδους Κόμβους, 15 Σήραγγες με 14,5 χιλιόμετρα μήκος και 40 Γέφυρες με 8,67 χιλιόμετρα μήκος. Πρόκειται για ένα μεγάλο έργο που σε πολλα θα θυμίζει την κατασκευή της Ολυμπίας Οδού μιας και μεγάλο μέρος των έργων, θα αφορά διαπλάτυνση του υφιστάμενου άξονα.
Στα έργα προβλέπεται και η αναβάθμιση των υφιστάμενων ανισόπεδων κόμβων σε Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο.
Μελλοντικά ο δρόμος προβλέπεται να επεκταθεί στα δυτικά μέχρι την Κίσσαμο καθώς προβλέπεται να ενεργοποιηθεί η προαίρεση στον διαγωνισμό παραχώρησης και στα ανατολικά μέχρι τη Σητεία.
Τα διόδια
Η διαδρομή Χανιά-Ηράκλειο θα διανύεται σε μόλις 70 λεπτά ενώ η διαδρομή Χανιά-Άγιος Νικόλαος σε περίπου 100 λεπτά. Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα είναι ασφαλής καθώς θα περιλαμβάνει στηθαία ασφαλείας τόσο ενδιάμεσα στα ρεύματα κυκλοφορίας, όσο και στα πλάγια του άξονα. Η ανώτατη ταχύτητα που θα μπορεί να αναπτύξει ο οδηγός θα είναι κατά τόπους τα 130χλμ/ώρα όπως συμβαίνει και στην υπόλοιπη χώρα.
Το κόστος των διοδίων θα ακολουθεί επίσης το μοντέλο των υπόλοιπων αυτοκινητοδρόμων με κόστος 0,063 ανα χιλιόμετρο ενώ όπως έχει ήδη εξαγγελθεί από τον υφυπουργό Υποδομών, Γιώργο Καραγιάννη, θα λειτουργήσουν από την πρώτη μέρα ηλεκτρονικά αναλογικά διόδια.
Δηλαδή ο οδηγός θα πληρώνει ακριβώς όσα χιλιόμετρα διανύει και όχι από σταθμό διοδίων σε σταθμό διοδίων. Το κόστος με σημερινές τιμές για το ταξίδι Χανιά-Ηράκλειο θα κοστίζει περίπου 10 ευρώ ενώ το Χανιά-Άγιος Νικόλαος περίπου 13 ευρώ.
Πως σχεδιάζεται να ολοκληρωθούν οι διαγωνισμοί
Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει επιλεχθεί μια μέθοδος τριπλής δημοπράτησης για να γίνει εφικτή η υλοποίηση του αυτοκινητόδρομου. Ο πιο προχωρημένος διαγωνισμός αφορά στο μεσαίο τμήμα από τη Χερσόνησο μέχρι τη Νεάπολη μήκους 24χλμ.
Στις 24 Ιανουαρίου αναμένεται η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών από τα σχήματα που διεκδικούν το έργο ύψους 360 εκατ. ευρώ. Στην τελική φάση έχουν περάσει οι: 1.ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, 2.ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, 3.ΑΒΑΞ (με το fund Marguerite), 4.Κ/Ξ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-INTERTOLL. Εδώ πολύ πιθανόν να δούμε αναδιατάξεις στα σχήματα και νέες συμμαχίες, όπως άλλωστε συνέβη και σε άλλους οδικούς διαγωνισμούς.
Στόχος είναι να αναδειχθεί ο ανάδοχος και μέσα στο έτος να υπογραφεί η σύμβαση ΣΔΙΤ. Ο μεγάλος στόχος είναι το 2026 αυτό το οδικό τμήμα του ΒΟΑΚ να λειτουργήσει.
Μέχρι το καλοκαίρι εκτιμάται πως θα δοθούν και οι δεσμευτικές προσφορές για το βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο μήκους 157χλμ. Τα σχήματα που διεκδικούν το έργο του 1,1 δισ.ευρώ είναι 1.ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, 2.ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, 3.ΑΒΑΞ, 4.VINCI, 5.Κ/Ξ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-INTERTOLL. Στόχος και εδώ η ανάδειξη αναδόχου μέσα στο 2022 και να πέσουν υπογραφές μέχρι τις αρχές του 2023.
Θέμα χρόνου είναι να ξεκινήσει και ο διαγωνισμός για το τρίτο τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος μήκους 14,5 χλμ που θα δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο. Το έργο που συμπληρώνει τον βασικό κορμό του ΒΟΑΚ έχει εκτιμώμενο κόστος 145 εκατ. ευρώ. Στόχος είναι να βγει ο ανάδοχος και να πέσουν υπογραφές μέσα στο 2022.
Η χρηματοδότηση και η ταυτότητα των τμημάτων του έργου
Στον ΒΟΑΚ για να κλείσουν οι διαγωνισμοί και να δούμε μπουλντόζες και έργα χρειάζεται και η χρηματοδότηση του έργου που είναι εξασφαλισμένη. Εξασφαλίστηκαν 427 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης για το σύνολο του μήκους του αυτοκινητόδρομου, δηλαδή περίπου το 25-30% των απαιτούμενων κεφαλαίων. Τα υπόλοιπα κεφάλαια θα καλυφθούν με ένταξη στο ΕΣΠΑ 2021-2027 και με τη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων.
Κίσσαμος-Χανιά (προαίρεση στη σύμβαση παραχώρησης):
-Μήκος αυτοκινητόδρομου: 37,5 χλμ.
-Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ και κεντρική νησίδα. Εκτιμώμενο κόστος 180 εκατ. ευρώ.
Χανιά-Ηράκλειο (Χερσόνησος):
-Μήκος αυτοκινητόδρομου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου/κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.
-Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα από 12,50 σήμερα με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ.
-26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ.
-10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος.
-20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου.
Χερσόνησος-Νεάπολη
-Μήκος αυτοκινητόδρομου: 22,5 χλμ.
-3 σήραγγες μήκους 4,3χλμ
-5 ανισόπεδοι κόμβοι (Χερσόνησος, Σταλίδα, Μάλια, Σίσι, Σεληνάρι)
-5 γέφυρες μήκους 1,3χλμ.
Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος
-Μήκος αυτοκινητόδρομου: 14,5 χιλιόμετρα ενώ περιλαμβάνει επίσης 11,2 χιλιόμετρα παράπλευρου δικτύου.
-Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου θα έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ.
-4 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι σε Νεάπολη, Λίμνες, Λακκώνια και Άγιο Νικόλαο.
-6 γέφυρες μήκους 865 μέτρων.
Η χρονιά του ΒΟΑΚ για να κλείσουν διαγωνισμοί και να δούμε μπουλντόζες και έργα μόλις ξεκίνησε.